قصه ی هجرت یا من کی فهمیدم نوروز عزیز است .

photo (12)

یک چیزی که من هیچوقت یادم نمی رود از کلاس های زبانی که اینجا رفتم تجربه ی درک مفهوم «عید » است

کریسمس دوستان اروپایی آمریکاییم سال نو را بهم تبریک می گفتند . من باید توضیح می دادم که سال نوی ایرانی ها کریسمس نیست . 

قربان نوبت دوستان عربم بود . و توضیحات من : عید ما نیست .

محرم و فطر ترک های مسلمانم سراغم میامدند که سال نو مبارک .

و دوباره از من انکار  .

بین همه ی این توضیحات بود که فهیدم مای ایرانی (افغان ، تاجیک و آذری…) چه کار سترگی کردیم نوروزمان را نگه داشتیم ! هزار سال گذشت و مغولان آمدند و رفتند ، اعراب آمند و رفتند . ادیان و آیین ها کمرنگ و پررنگ شدند، فراموش شدند .  اما نوروز ماند ، یلدا ماند ، چارشنبه سوری و سیزده بدر ماند . و همه ی این ها به نظر من خیلی بزرگ است .

وقتی میبینی همکلاسی مصری و تونسی جشن ملی شان همین قربان و فطر است و آن را هم لابد فقط مسلمان هایشان جشن میگیرند و مصری نیست یا تونسی و «ملی» نیست .  یا دوست ترکم که خودش محرم را جشن می گیرد و آن ترک میز پشتی کریسمس را و البته هردو می دانند چیزی به اسم نوروز جایی در ترکیه هم جشن گرفته میشود اما کی و کجا خبر ندارند .

من خیلی به نوروز مفتخرم . نوروز جشن همه ی ما ایرانی هاست . از کرد و ترک و عرب و فارس . جشن همه ی ما فارغ ازدین است . فارغ از زبان و قومیت است . نوروز همان طنابیست که همه ی مارا هرجای دنیا بهم وصل می کند .

نوروزتون مبارک….

این نوشته در در هم ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

8 پاسخ برای قصه ی هجرت یا من کی فهمیدم نوروز عزیز است .

  1. Zara :گفت

    چه خوب گفتی دختر جان! نوروز مبارک!

  2. کردای ترکیه نوروز رو جشن میگیرن اونم با هزار بدبختی و جنگ با پلیس وحکومت نژادپرست

  3. نوروزت شاد ، همواره سرافراز باشى عزيزم

  4. صاب مرده :گفت

    نوروز تو هم مبارک!

پاسخی بگذارید

